پردیس شهید مقصودی همدان (برادران )

با حضور دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان برگزار شد:

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، به میزبانی پردیس شهید مقصودی همدان

سه شنبه 94/9/24 سالن همایش های پردیس شهید مقصودی همدان شاهد حضور علاقمندان عرصه تحقیق و پژوهش بود. در این مراسم که تلاوت آیات الهی و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، آغازگر و زینت بخش آن بود، دکتر علیرضا علی صوفی مدیریت امور پردیس های استان همدان، در سخنانی، ضمن خیر مقدم به میهمان ویژه مراسم و سایر حاضرین، با تاکید بر مقوله ی خردورزی و پژوهش، اهمیت آن را  در دین مبین اسلام تشریح کرده و رشد پژوهشی را به تنومند شدن درختی تشبیه کردند که می شود در سایه آن زیست بهتری داشت. ایشان در ادامه به قابلیت های ایران و ایرانی اشاره و خاطر نشان کردند، غرب شناسی و شرق شناسی به تنهایی نمی تواند کامل باشد و برای شناخت این دو باید حلقه ی اتصال، که همان ایران شناسی است را مورد توجه قرار داد و افتخار ما هم همین بس که، در در حال حاضر و با نیم نگاهی به گذشته تا حال، همواره در مسیر رشد و فتح قله های علمی و پژوهشی در حال حرکتیم. ایشان ضمن اشاره به اهمیت تفکر و بهره مندی از عقلانیت، دوری از خرافه و خودخواهی که از عوامل افول پژوهش است، خاطر نشان کردند، زمانی می توانیم یک جامعه ی دانایی محور داشته باشیم که با دوری از تعصب و خودخواهی، پرسش گری و پرسش محوری را ملاک کار قرار دهیم و با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری که همواره بر اهمیت علم و دانش و مقوله پژوهش تاکید دارند، به قدرت گرفتن آن کمک کنیم، لذا همه ی پژوهشگران باید علاوه برتوجه به این موارد، حوصله و انگیزه هم ضمیمه کارشان کنند، تا نتیجه مطلوب پژوهشی و زمینه استفاده از طرح های پژوهشی، در سایر بخش ها هم فراهم شود. ایشان در پایان سخنانشان با اشاره به حکایتی از ابو سعید ابوالخیر، گام برداشتن برای رضای خدا و خدمت به خلق را به شکل ویژه ای مورد خطاب قرار داده و همگان را به آن دعوت کردند.

دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پردیس های استان همدان، اهمیت برگزاری چنین مناسبت هایی را آنقدر مهم برشمردند که حتی برودت و هوای سرد زمستانی و مشکلات ناشی از آن هم نباید انگیزه ی ما را برای حضور پرشور و توجه به امر پژوهش کاهش دهد، لذا بنده هم اکنون در جمع شما علاقمندان و پژوهشگران حاضرم و خوشحال از اینکه در راستای ارتقای جایگاه پژوهش دست به دست هم داده ایم. ایشان پژوهش شناسی را بسیار با اهمیت دانسته و خاطر نشان کردند، اگر شناخت کافی از تحقیق و پژوهش داشته باشیم، راحت و بدون دغدغه به سمت اهدافمان حرکت می کنیم و ضمن شناسایی موانع رشد، شکوفایی استعدادهای انسانی را هم به بهترین شکل ممکن راهبری می کنیم. ایشان استان همدان را در توسعه درس پژوهی، در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، در سطح کشور پیشتاز دانسته و خاطر نشان کردند، باید پژوهش در خدمت معلم قرار گیرد و اگر این مهم محقق شود حاصلش توسعه ی حرفه ای معلمی خواهد بود. ایشان حرفه ی معلمی را برگرفته از دانش های متعددی برشمردند که ذکر چهار دانش عمده شامل، دانش تربیتی، دانش موضوعی، دانش فناوری آموزشی و مهم ترین آن دانش مهارت های پژوهشی از آن جمله بود و مورد آخر را عامل متحد شدن این دانش ها عنوان کرده و به تشریح آن پرداختند. دکتر ساکی پژوهش متمرکز بر فرایند یاددهی و یادگیری را موثر دانسته و خاطر نشان کردند، اگر پژوهش به توسعه یاددهی و یادگیری منجر شود اثر بخش خواهد بود. بخش پایانی سخنان ایشان اشاره طرح سوالی با این مضمون بود که، چرا این همه منابع انسانی در حوزه تحقیق و پژوهش کمکی به پیشرفت آن نمی کند؟ ایشان ضمن تشریح پاسخ این سوال، خاطر نشان کردند، تحقیقات در حوزه کلاسیک کمک زیادی به معلم نمی کند و توجه ما باید به فرهنگ سازی در شیوه ی تربیت معلم پژوهش محور مد نظر قرار گیرد.

از دیگر برنامه هایی که در این مراسم به اجرا درآمد، تجلیل از نفرات برتر پژوهشی در بخش اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجو معلمان پردیس های استان، اجرای مسابقه پیامکی، اجرای گروه ناشنوای نوای دستان، قرائت طنز پژوهشی و غیره بود.