پردیس شهید مقصودی همدان (برادران )

با حضور مدیر کل آموزش و پرورش و سرپرست دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد؛

نشست علمی بررسی راهکارهای اعتلای کیفیت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان همدان

روز سه شنبه 18/08/95 همزمان با روز ملی کیفیت، نشست علمی بررسی راهکارهای اعتلای کیفیت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان همدان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و معاونین ایشان، سرپرست مدیریت امور پردیس های استان و معاونین ایشان، سرپرست پردیس خواهران و معاونین، اعضای هیات علمی و کارکنان و دانشجو معلمان پردیس های شهید مقصودی و شهید باهنر در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

 

در این مراسم که از ساعت 9:45 صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد، دکتر علیرضا علی صوفی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان همدان به تبیین راهکارهای علمی و روش های ارتقا کیفیت در دانشگاه پرداختند. ایشان با اشاره به موضوع بحران تفکر و واکاوی این مقوله، به پیشرفت های آموزشی حاصل شده در بعد از انقلاب اسلامی اشاره و با تشریح مفهوم رشد علمی و توسعه علمی، افزودند، اگر بگوییم رشد علمی پیشرفت خوبی داشته و توسعه علمی متناسب با آن حرکت نکرده و به نوعی جا مانده، بیراه نگفته ایم. وی یاد آور شد، توسعه علمی ناظر بر تولید علم، همان مفهوم مد نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد که از آن با عنوان نهضت نرم افزاری نام می برند و بر آن تاکید دارند. دکتر علی صوفی رشد بدون توسعه را به خام فروشی تشبیه کرده و آن را عامل هدر دادن سرمایه ی اجتماعی برشمردند و به نقل از فرانسیس بیکن جویندگان دانش را به سه دسته تقسیم و یاد آور شدند، دسته اول کسانی هستند که معلومات علمی را کسب می کنند و آن را انبار می کنند و اگر از آنان خواسته شود بروز می یابد مثل ضبط صوت؛ دسته دوم کسانی هستند که مطالب را درون خود پرورش می دهند و به دنبال کسب اطلاعات از بیرون نیستند و دسته سوم که ایشان آنان را به زنبور عسل تشبیه کردند، همان افرادی هستند که اطلاعات را از بیرون می گیرند و بعد از تجزیه و تحلیل، آن را بومی و کارسازی نموده و به بهترین وجه مورد استفاده قرار می دهند و این همان موردی است که ما در دوران نهضت ترجمه اول از آن بهره برداری کردیم و تمدن اسلامی شکل گرفت و اکنون که در دوران نهضت ترجمه دوم هستیم باید رشد علمی را به توسعه علمی تبدیل کنیم و بنا بر کلام مولای متقیان علی (ع) علم مسموع را به علم مطبوع مبدل سازیم. ایشان در اتمام سخنان خویش ضمن ارائه آماری از پذیرش ورودی های جدید و تعداد فارغ التحصیلان، به سخن بوعلی سینا اشاره و گفتند، هیچ گاه نباید سخنی را بدون دلیل رد کرد و بدون دلیل هم نمی شود سخنی را پذیرفت و این نکته بر توام بودن علم و عقل صحه می گذارد.

سخنران بعدی این نشست آقای خزاعی مدیر کل آموزش پرورش استان همدان بودند. ایشان با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی ضمن تسلیت ایام، از معلم با کلمه طبیب دوار یاد کرده و یاد دادن را رسالت معلم برشمرده و هنر معلمی را کشف استعداد و بسترسازی برای بروز آن عنوان کردند. آقای خزاعی با اشاره به نقش اساتید پرتلاش دانشگاه فرهنگیان، از آنها خواستند، دانشجو معلمان را در مسیری هدایت کنند که توان ارتباط گیری و فهم متقابل آنها از دیگران بالا رفته و همین مفاهیم نیز در کلاس های درس آینده توسط دانشجو معلمان به نسل بعد منتقل شود. ایشان ورود اولین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به کلاس های درس را به خونی تازه در رگ های نظام تعلیم و تربیت تشبیه کردند و از دانشجویان فعلی خواستند، به درس کارورزی اهمیت بیشتری بدهند، زیرا آن را تمرین عملی معلمی می دانم و شما باید از این فرصت ذی قیمت به خوبی استفاده کرده و تجربه را با علم بیامیزید. مدیر کل آموزش و پرورش استان در پایان سخنان خویش، بر با اهمیت بودن درس زبان و ادبیات فارسی هم تاکید و فراگیری و تسلط کامل بر آن را لازمه کار یک معلم موفق برشمردند.

آقای دکتر محسن ذوالقدر نسب از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان همدان نیز طی سخنانی، اولویت اول در ارتقا کیفیت آموزشی را نقش برجسته اساتید دانسته و با بیان مطالبی در حوزه تعلیم و تربیت، ارتقا فن بیان، رفع بی انگیزگی، عدم ارتباط استاد و دانشجو، نقش استاد راهنما، به واکاوی و تشریح این مسائل و عوامل تاثیر گذار بر اعتلای کیفیت آموزش پرداختند.

سخنران پایانی این نشست نیز آقای رحمانی رئیس اداره امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان همدان بودند که به تفسیر در خصوص مسائل آموزشی و نحوه ی آشنایی و بهره مندی دانشجو معلمان از آن صحبت کردند.

در حاشیه ی این نشست از خانم مائده فکوری که با رتبه ی 82 کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان همدان شده و همچنین خانم فرناز سلطانپور به واسطه تلاش های پژوهشی، ارائه تجارب آموزشی و چاپ هفت مقاله تقدیر بعمل آمد. پخش کلیپ و فیلم کوتاه از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با موضوع تربیت کودکان و نوجوانان نیز از دیگر بخش های این مراسم بود.