پردیس شهید مقصودی همدان (برادران )

همایش علمی " توسعه حرفه ای، نگاهی نو به تکریم معلم" با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه پیام نور استان

در این همایش که روزهای شنبه و یکشنبه، 13 و 14 آذر ماه با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای تبادل اندیشه نخبگان و فرهیختگان و ارائه آثار علمی در سالن همایش های دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد، برنامه های متنوعی نظیر کارگاه های آموزشی، سخنرانی و ارائه مفالات با حضور مسئولین کشوری و استانی به انجام رسید.

آقای دکتر علیرضا علی صوفی سرپرست دانشگاه فرهنگیان همدان ضمن خیر مقدم به حاضران در همایش و تبریک فرا رسیدن روز دانشجو، دانشگاه فرهنگیان را مهمترین دانشگاه در سطح کشور معرفی و افزودند، اگر به این نکته توجه کنیم که دانش آموزان مدارس ما جذب بدنه وزارت علوم و سایر دانشگاه ها می شوند و معلمینی که در مدارس ما تدریس می کنند دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان هستند و تاثیر گذاری فوق العاده ای بر این خروجی ها دارند، آنجاست که نقش و اهمیت دانشگاه فرهنگیان بیش از پیش نمایان می شود؛ لذا باید نگاه ها به این دانشگاه ویژه باشد، همان طور که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید دارند. دکتر علی صوفی ضمن آرزوی توفیق برای دولت تدبیر و امید و تشکر از تلاش دولتمردان در همه ی عرصه ها به ویژه مساعدت با دانشگاه فرهنگیان، به سال اقتصاد مقاومتی هم اشاره و پشتوانه سازی در دانشگاه ها را یکی از راهکارهای تحقق این شعار مهم برشمردند.  ایشان در ادامه سخنانشان یاد آور شدند که انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام (ره) همان راهی را رفت که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در ابتدای راه انجام داد و آن استفاده از کسوت و روش معلمی بود که در انقلاب ما هم این اتفاق افتاد واین موضوع  مورد اذعان رهبران فکری و معنوی جهان هم هست؛ لذا باید رویکرد معلمی و جایگاه معلم را همواره مورد تکریم و احترام قرار دهیم.

آقای دکتر صفی الله صفایی رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان نیز در سخنانی، آموزش را بستر توسعه ی جوامع دانست و آموزش و پرورش را متولی ایجاد زیرساخت های آن در سلسله مراتب آموزش دانشگاهی و مدرسه ای برشمرد. دکتر صفایی خاطر نشان کرد، هر جامعه ای که می خواهد به توسعه برسد، باید به آموزش و پرورش توجه کند و معلمان مهم ترین و موثر ترین عناصر آموزش و پرورش هستند. وی با بیان این که ما احتیاج به آموزش و پرورشی پویا و خلاق داریم، تصریح کرد: معلمان باید زمینه نوآوری و پویایی را در دانش آموزان ایجاد کنند. ایشان در پایان از آقای دکتر علی صوفی و مجموعه دانشگاه فرهنگیان همدان و همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان به علت برگزاری خوب و مشارکت در این همایش تقدیر و برگزاری این همایش را در راستای انعقاد تفاهم همکاری با آموزش و پرورش استان دانستند.

آقای خزاعی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز طی سخنانی یاد آور شد، تکریم معلمان به فرهنگ سازی نیاز دارد و چیزی که می تواند تکریم معلم را برانگیرد خود معلم است. خزاعی افزود: اگر تکریم منزلت معلم در قالب فرم ها و امتیاز بندی های موجود محقق شده بود در سال های گذشته یک رضایت عمومی در این خصوص ایجاد می شد ولی به اعتقاد معلمان، این رویه برای انتخاب و معرفی معلمان برجسته موفق نبوده است. وی خاطر نشان کرد، منش معلمی، نگرش و روش کار، توان علمی و صلاحیت های حرفه ای معلمان عواملی هستند که تحسین و تکریم دیگران را نسبت به منزلت و مقام معلم بر می انگیزد و ما باید تمامی ویژگی های یک معلم موفق را در صحنه عمل احصا و زیرساخت ها و انگیزش لازم برای تربیت معلم را ایجاد کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که مقالات فراوانی از نقاط مختلف ایران به دبیرخانه همایش علمی توسعه حرفه ای نگاهی نو به تکریم معلمان ارسال شده است، ابراز امیدواری کرد، کارگاه های آموزشی و مقالات ارائه شده در این همایش بتواند راهکارهای علمی و عملی مناسبی برای ارتقای منزلت معلمان و نگاهی نو برای تکریم این قشر ایجاد کند.

 

میهمان ویژه ی این همایش آقای دکتر چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بود که علاوه بر دیدار با مسئولین دانشگاه فرهنگیان همدان و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل جاری و اطلاع از نحوه برگزاری این همایش، در جمع میهمانان حاضر و به ارائه سخن پرداختند. ایشان به تصویب برنامه راهبردی 10 ساله دانشگاه فرهنگیان در هیات امنا اشاره و از تلاش های بی وقفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان تشکر کردند. دکتر چهاربند تصویب این برنامه را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری کردند که مشکلات پردیس های دانشگاه فرهنگیان به حداقل برسد. رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در تعبیری دانشگاه فرهنگیان را یک کارخانه معلم سازی عنوان کرده و معلمان را مهمترین سرمایه ی فرهنگی کشور برشمردند و توجه بیشتر به دانشگاه فرهنگیان را به جهت در اختیار داشتن و تربیت این سرمایه عظیم خواستار شدند. ایشان توسعه پایدار را محصولی ترکیبی از سرمایه های انسانی، فرهنگی، طبیعی و فیزیکی دانستند و افزودند، سرمایه ی انسانی لازمه ی توسعه پایدار است. چهاربند تکریم معلمان را دارای دو جنبه ی فردی و نهادی برشمرد و افزود: جنبه ی فردی به خود معلم باز می گردد، به طوری که باید معلمی را به عنوان سرمایه ی فرهنگی برگزینیم و جنبه ی نهادی تکریم نیز به ارگان های ذیربط باز می گردد. وی گفت، نهادها باید در قبال تکریم معلمان نقش خود را به درستی ایفا کنند و در تنظیم مقررات و قوانین به تکریم معلمان اولویت بخشند.

در ادامه این همایش صاحبان مقالات برگزیده در حضور هیات رئیسه این همایش به تشریح و ارائه مقالات خود پرداختند. این همایش عصر روز یکشنبه 14 آذر ماه به کار خود پایان داد.

در حاشیه این همایش نمایشگاه تازه های کتاب توسط انتشارات فراگیر پیام نور و همچنین آثار پژوهشی معلمان برتر پژوهشگر به نمایش درآمد.