پردیس شهید مقصودی همدان (برادران )

دکتر ساکی معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان:
پژوهش امری زینتی، تفننی و حاشیه ای نیست

دکتر ساکی معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان برگزاری این نشست ها را به جهت آشنایی با برنامه های کلی دانشگاه فرهنگیان و طرح پیشنهادات و موانع موجود، مفید برشمردند و با تاکید بر زینتی و تفننی و حاشیه ای نبودن پژوهش، افزودند: اگر شما معاونان ارجمند، جایگاه پژوهش در تعلیم و تربیت را قدر ندانید، قطعا نخواهید توانست، خط مشی و سیاست های پژوهش را مشخص کرده و مدیریت کنید.
 معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این نکته که، این دانشگاه رسالت تربیت معلم را بر عهده دارد، گفت: فراهم سازی زمینه های دانش برای معلمان و پژوهش و تولید دانش نیز از ماموریت های ویژه دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر ساکی، مدیریت پژوهش را از سخت ترین مدیریت ها برشمرده و افزودند: مدیریت و توسعه پژوهش در دانشگاه وابسته به شناخت درست از مقوله ی پژوهش است و مدیر پژوهشی باید آمادگی پذیرش مدیریت این حوزه را داشته باشد.
وی با تاکید مجدد بر مسائل پژوهشی، خاطر نشان کرد: کوشش در خوری، برای شناخت درست از ماهیت پژوهش در آموزش و پرورش انجام نداده ایم.
دکتر ساکی با بیان اینکه آموزش، محور اصلی برای طراحی و اجرای فعالیت های پژوهشی است؛ عنوان کرد: خط اصلی پژوهش در دانشگاه حمایت علمی از آموزش است.
وی آموزش شناسی، علم شناسی و پژوهش شناسی را سه حوزه اساسی پژوهش در تربیت معلم برشمرد و گفت: بی توجهی به این سه اصل، خطر سطحی انگاری و بی کیفیتی را در پی خواهد داشت.
 ایشان مدل های نظری؛ دانش پدالوژیگ، دانش در موضوعات علم، دانش فناوری آموزشی و دانش آموزش محتوا را کمک کننده دانست و اظهار کرد: خط اصلی آموزش تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان مدل دانش آموزش محتواست؛ به این معنی که دانش وابسته به آموزش باید تولید شود.
دکتر ساکی ایجاد گفتمان علمی و پژوهشی در تربیت معلم را بسیار ضروری شمرد و افزود: دانش تربیت معلم در چارچوب چنین گفتمان هایی قابل اکتشاف و توسعه است و منجر به شناسایی استاد و محتوای اثربخش می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزشگری با پژوهشگری در هم تنیده است و یگانگی در آن وجود دارد، بیان کرد: دانش آموزش شناسی و علم شناسی از طریق پژوهش تولید می شود و دوگانگی در آن به بیراهه رفتن است.
معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه فرهنگیان در پایان به رتبه بندی دانشگاه فرهنگیان توسط سیویلیکا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان رتبه خوبی دارد که عمدتا متمرکز بر مقالات همایش هاست و در سال 95 رتبه 2 در همایش های برگزار شده(10 همایش) و رتبه 4 در تعداد مقالات ارائه شده در بین دانشگاه های دولتی را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه تراکمی 28 در سنوات مختلف در میان 160 دانشگاه دولتی و رتبه 40 در موسسات علمی داشته است.