دکتر محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان:
نسل جدید ما باید از ناخودباوری و از خودبیگانگی خارج شود و این بر عهده نظام تعلیم و تربیت است
دکتر محمود مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در هشتمین اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه حضور در این جمع فاخر مایه خرسندی و خوشوقتی است، اظهار کرد: از دست اندرکارن در معاونت ها و میزبان تشکر می کنم که این فرصت را برای حضور ما در همدان فراهم کردند.
ایشان با اشاره به اینکه همدان یک نقطه درخشان در تاریخ و تمدن ایران زمین است، گفت: به این نقطه و قطعه مانند بخش های دیگر میهن اسلامی به خاطر پیشینه تاریخی و تمدنی می بالیم و خوشحالیم که ایرانی هستیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: چون در مهدی بنام ایران زمین حضور داریم خدا را شاکریم و آرزو می کنیم که شاهد دوران درخشانی برای ایران اسلامی باشیم و استحقاق ایران بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر در تمدن بشری و سامان دادن به شرایط نوین زیست در جهان دارد.
وی ادامه داد: پیشینه ما می گوید که بیش از این ها سهم و نقش داشته ایم و باید دوران درخشان را تجدید کنیم و توسعه همه جانبه در جامعه بشری داشته ایم.
دکتر مهرمحمدی یکی از دغدغه های مدیریتی خود را در دانشگاه فرهنگیان این دانست که نسل جوان نسبت به پیشینه تاریخی و تمدنی آگاهی لازم را ندارد و این یک خلاء و حفره بسیار بزرگی است؛ تصریح کرد: این موضوع نقطه آسیب پذیری جدی برای نسل جدید است که به راحتی مفتون و مسهور جلوه های تمدن های دیگر می شود.
وی افزود: اگر قرار باشد برای این حفره و تهدید تمدنی چاره اندیشی کنیم که مسئله ای عمومی و فراگیر و جدی است و نظام تعلیم و تربیت باید بر پایه بازسازی اعتماد و خودباوری تمدنی، سرفصل ویژه ای را تعریف کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: نسل جدید ما باید از ناخودباوری و خودبیگانگی و احساس بیش و کم بی نقشی در شکل گیری تمدن بشری خارج شوند و تا زمانی که این گونه باشد و غربی ها که تلاش می کنند و در این تنور می دمند، خصوصا مستشرقین که تلاش آنها در این راستا بوده است و می گویند شرق و نه فقط ایران نقشی در تحول تمدنی نداشته است؛ ما باید این را جبران کنیم.
وی اضافه کرد: جبران این موضوع بر عهده نظام تعلیم و تربیت است و من به آن استحضار تاریخی و تمدنی می گویم و اگر معلمان دچار این نقیصه و خلاء باشند طبیعی است که نسل جدید ما نمی تواند از این وضعیت فاصله بگیرد و این در حالی است که معلمان باید مظهر خودباوری تمدنی و تاریخی باشند.
دکتر مهر محمدی افزود: در تربیت معلم در حوزه خودباوری تمدنی و تاریخی معلمان باید، یک کار ویژه تشکیل دهیم چرا که تربیت معلم در آموزش چند مهارت و یا بالا بردن سطح دانشی که قدری بالاتر از دانش، دانش آموزان است! یا تعریف معلمی این باشد: کسی است که به لحاظ دانشی، چند پله بالاتر از دانش آموزان قرار گرفته و می تواند منتقل کننده دانش تخصصی به آنها باشد و اندکی هم مهارت ، فنون آموزشی و تربیتی را بداند و این دانش را به شکلی مناسب منتقل کند؛ در حالی که معلمی این نیست. ایشان افزودند: معلمی برای ما مجموعه ای از شایستگی هایی است که خیلی فراتر از این تعریف ساده و برداشت بسیط و خیلی ابتدایی استنباط می شود.
وی عنوان کرد: نسل جدید معلمان، نسلی است که برخوردار از خودباوری تمدنی است، آیا در این راستا حرکت کرده ایم؟ یکی از نقاط آسیب پذیر ما این است که فرزندانمان آن اعتماد به نفس لازم را لحاظ تعلق تمدنی و وابستگی به پیشینه درخشان تمدنی ندارند و این تحلیل درست است که از این ناحیه بسیار ضربه می خوریم و آسیب می بینیم و اگر این تحلیل درست نیست باید چاره اندیشی کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در درس تعلیم و تربیت، درسی با عنوان تاریخ و تمدن داریم که تلاش ما این است که این درس را بازنویسی و بازپردازی کنیم چراکه این درس یک تکیه گاه و اهرم آموزشی است.
وی افزود: باید از نو، ویژه معلمان به خاطر نقشی که در خودباوری تمدنی، تاریخی و فرهنگی به نسل جدید ایفا می کنند و فقط دنبال انتقال دانش نیستند، درس تاریخ و تمدن مورد بازنویسی و بازپرداری قرار گیرد که در این راستا کوشش هایی را آغاز کرده ایم اما هنوز توفیقات آنچنانی به دست نیامده است.
دکتر مهر محمدی با بیان اینکه صحنه تعلیم و تربیت ما از رخدادهای بسیار اساسی خالی است که حتی با آن تعریف سطحی از معلمان نیز منطبق نیست، عنوان کرد: معلمی مجموعه ای از شایستگی ها و ظرفیت هاست که باید در دوران تربیت معلم و خصوصا به درجه ای از توانمندی ها، فرد رسیده باشد که در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش نیز مطرح شده و آن مرتبه ای از حیات طیبه است چراکه در دین اسلام معلمی مرتبه ای از حیات طیبه محسوب می شود.
کرد کریمی, [۲۲.۰۷.۱۷ ۱۶:۳۷]
[Forwarded from کرد کریمی]
وی با اشاره به اینکه معلمی کار ساده ای نیست و اتفاق بسیار شگرف و دارای ابعاد گوناگونی است، عنوان کرد: معلمی جهش وجودی و هویتی است و در واقع دگردیسی است و معلم شدن کار ساده ای نیست و معلمی را مرتبه ای بالاتر از وجود می دانیم که تحت عنوان مرتبه ای از حیات طیبه از آن نام می بریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با طرح این سوال که رسالت دانشگاه فرهنگیان چیست؟ گفت: در دانشگاه فرهنگیان کار دشواری داریم و نباید کار تربیت معلم را کار دم دستی برشمرد که البته اینگونه نیست، فردی که صلاحیت ها و شایستگی های واجد شرایط را کسب کند به او معلم اطلاق می شود.
وی افزود: در دانشگاه فرهنگیان رسالت ما تربیت معلم با کیفیت است یعنی نسل جدیدی از معلمان با توانایی ها و توانمندی های منطبق با سند تحول تربیت شوند.
دکتر مهر محمدی ادامه داد: رسالت ما پاسخگویی به کمیت نیازها به هر قیمتی نیست و در دانشگاه فرهنگیان باید نسل جدیدی با شایستگی های چند وجهی که معرف یک نوع جهش در واقع هویتی و دست یابی به مرتبه بالاتر وجودی است را تربیت کنیم؛ چراکه مأموریت ما تربیت معلمی با جهش هویتی است که قهرا نمی توانیم به معلم با کیفیت با هر قیمتی سوق دهیم.
وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد درباره دانشگاه فرهنگیان می گویند بود و نبود این دانشگاه در گرو این است که اگر آموزش و پرورش تعدادی معلم نیاز دارد براساس اعلام نیاز، همان تعداد معلم را تربیت کند و اگر کمتر تربیت کرد کم کاری کرده است؛ گفت: هیچ کلاسی بدون معلم تربیت شده و دارای مدرک لازم از دانشگاه فرهنگیان نباید بماند و این هم یک موضعی است که در واقع موضع کمیت نگر در مقابل کیفیت نگر می باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه من معتقدم ما نباید مقهور کمیت ها شویم، تصریح کرد: یک معلم با کیفیت دارای ویژگی ها، در واقع بهتر از 100 معلم بی کیفیت، میان مایه یا بی مایه است؛ اینکه به شکل سوری از مجرای دانشگاه فرهنگیان نیز عبور کند، ما با چه مجوزی و جرأتی اجازه می دهیم که این معلم به صرف اینکه از مجرای دانشگاه فرهنگیان عبور کرده بدون در نظر گرفتن شایستگی ها وکیفیت به کلاس درس برود و 30 سال به خدمت مشغول باشد.
وی اضافه کرد: من معتقدم در تضاهم یا در تعارض بین کمیت و کیفیت، دلسوزان تعلیم و تربیت کیفیت را به خاطر کمیت فرو نمی گذارند و به گونه دیگری مدیریت می کنند و کمیت نیز واقعیت است و نمی توان آن را از صحنه خارج کرد بلکه باید برای آن نیز برنامه ریزی کرد که براساس استانداردها باشد و کمیت را به گونه ای خلاق، مدیریت کرد.
دکتر مهر محمدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان قرار است زمینه تحول در آموزش و پرورش را فراهم کند و بعد دیگری است که در واقع مسیر استدلالی دیگری است و دانشگاه فرهنگیان رکن اساسی تحول نظام تعلیم و تربیت است و این شعار استراتژیک است.
وی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی می خواهیم به دست فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان کاری کنیم که نظام تعلیم و تربیت، شأن و سهم خود را در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا کند و ما معلمانی می خواهیم که دانش آموزان را به گونه ای بار آورند که هر کدام واجد یک شأن و سهمی در توسعه فرهنگی، علمی و اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشند.
دکتر مهر محمدی افزود: جامعه در مأموریتی که به ما سپرده، انتظار دارد که ما ملاحظه کیفیت را داشته باشیم و اگر در تأسیس دانشگاه ملاحظه کیفیت در امر تربیت معلم نباشد به یک اتفاق پوچ و بی خاصیت تبدیل می شود.
وی با طرح این سوال که چه ضرورتی داشت که در جمهوری اسلامی دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود؟ گفت: اگر بنا نباشد که ما در دانشگاه فرهنگیان کار را به گونه ای پیش ببریم و راه را به گونه ای طراحی کنیم منجر به این شود که نسلی جدید و متمایز از معلمان برابر سند تحول و شایستگی ها باشد و اگر این کار را انجام ندهیم تأسیس دانشگاه فرهنگیان به اتفاقی میان تهی و پوچ و بی خاصیت تبدیل می شود که ممکن است حتی خطرناک و آسیب رسان نیز ارزیابی شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ظرفیتی را با تمام ملاحظات در برنامه راهبردی که به تصویب هیئات امنای دانشگاه رسیده داریم که ظرفیت 78 هزار نفری را پیش بینی کرده ایم، افزود: 40 هزار نفر از طریق کنکور سراسری، 10 هزار نفر از طریق دوره مهارت آموزی، 20 هزار نفر را با روش مشارکت دانشگاه ها در یک دوره 4 ساله و 8 هزار نفر نیز ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای تقویت بخش نیروی انسانی آموزش پرورش انجام خواهیم داد.
وی مأموریت دیگر دانشگاه فرهنگیان را غیر از تربیت معلم، تربیت معلم حین خدمت دانست و تأکید کرد: در برنامه راهبردی پیش بینی شده که در ظرفیت نوین دانشگاه و در حد 50 درصد کمیت از همان 78 هزار نفر کار ضمن خدمت را بهسازی انجام دهیم یا به سمت کارشناسی ارشد و دکترا حرکت کنیم.
کرد کریمی, [۲۲.۰۷.۱۷ ۱۶:۳۷]
[Forwarded from کرد کریمی]
دکتر مهر محمدی در رابطه با ملاحظه بنیادین کیفیت گفت: رقم 78 هزار نفر را به تصویب رساندیم اما این رقم واقعا ظرفیت حقیقی تربیت معلم با کیفیت در دانشگاه فرهنگیان نیست و برآورد من این است با امکانات و ظرفیتی که داریم باید به یک دوم و یا یک سوم این رقم برای تربیت معلم با کیفیت بسنده کنیم؛ یعنی حدود 20 هزار نفر اما ظرفیت مصوب را ظرفیت اسمی می دانیم که تا سال 1404 به سمتی برود که 78 هزار نفر دانشجو معلم با رعایت استانداردهای جهانی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از استانداردها خیلی فاصله داریم، عنوان کرد: شاخص های ما در تربیت معلم شاخص های خیلی دور از چیزی است که باید باشد که شاخص هیات علمی ما یک به 90 است که شاخص تأسف آوری است و در برنامه راهبردی آمده است که باید بیش از 2000 هیات علمی جذب کنیم تا یک به 30 تعداد هیات علمی برسد؛ در وضعیت فعلی نیز باید 1500 تا 2000 هیات علمی جذب کنیم.
دکتر مهر محمدی با بیان اینکه در حال حاضر فاقد این امکانات زیرساختی هستیم خود را مکلف به 78 هزار نفر می دانیم، تأکید کرد: شرایطی در کشور حاکم است و در برنامه پنجم پیش بینی شده بود در پایان این برنامه ظرفیت دانشگاه 125 هزار دانشجو معلم شود و چنین توقعاتی در جامعه ایجاد شده و ما به شکل گسترده و پوشش حداکثری کمیت ها به سمت تربیت معلم برویم که این خطر جدی است که من مطرح کردم و اگر این اتفاق می افتاد دانشگاه را از حیض انتفاع خارج می کرد.
وی افزود: با اجرای پذیرش 78 هزار دانشجو در سال، 35 هزار فارغ التحصیل خواهیم داشت که رقم خوبی است و در شرایط متعارف نیاز آموزش و پرورش است و تا سال 1404 با توجه به پیک استخدامی دهه 60 نیاز آموزش و پرورش متعارف نیست و سالانه 60 هزار نفر است که تا افق 1404 برخی سال ها به 90 هزار نفر نیز خواهد رسید.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: با توجه به نیاز آموزش و پرورش باید کمیت که یک واقعیت است را مدیریت کنیم و انتخاب بین کمیت و کیفیت را باید انجام دهیم و دانشگاه فرهنگیان برای پر کردن این خلاء باید مسئولیت بپذیرد که برای این منظور و چاره اندیشی باید خلاقیت انجام داد.
وی در نتیجه گیری مباحث خود در خصوص ملاحظه بنیادین گفت: دوگانگی در عین یگانگی در دانشگاه فرهنگیان که ما در دانشگاه با دوگانگی در تربیت معلم مواجه هستیم که عبارت است از اینکه گروهی 35 هزار نفر را در ذیل 78 هزار نفر تربیت می کنیم و مستقیم بلافاصله بخشی از نیاز و یکسوی معادله تربیت غیر مستقیم و با واسطه بخش باقیمانده نیاز است که به عهده دانشگاه است؛ در واقع یک جریان دوگانه، تربیت مستقیم با ملاحظه بنیادین کیفیت و دوم جلب مشارکت سایر دانشگاهها و دست کشیدن از حکم منع ورود افراد به تربیت معلم است.
دکتر مهر محمدی بیان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتضای توجه ویژه به آرایش درونی دانشگاه که یعنی قائل بودن به اینکه ساخته شدن از درون طبق استانداردهای ما و جهانی به مجال نیاز دارد که دانشگاه با قاعده کن فیکونی نمی شود، جریان ساخت از درون و تقویت از درون، جریانی تدریجی و زمان بر است که اگر این گونه نشود به بیانات معظم له توجه نشده است.
وی تمرکز بر کارکرد تخصصی تربیت معلم را نتیجه دیگر دانست و گفت: تمرکز بر کارکرد تخصصی تربیت معلم بر ارائه دانش تخصصی و علمی تأکید دارد چراکه می خواهیم بهترین معلم را تربیت کنیم.