پردیس شهید مقصودی همدان (برادران )

دکتر نعمت الله موسی پور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان خبر داد:
مجوز دائمی شدن تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان اخذ شده است

دکتر نعمت الله موسی پور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در دومین روز از برگزاری هشتمین اجلاس سراسری معاونان پژوهشی، آموزشی و فرهنگی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای تربیت معلم که یک چهارم شهدای آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: سابقه دانشگاه فرهنگیان در خدمت به نظام جمهوری اسلامی نقش بسیار اساسی است.
وی با آرزوی توفیق برای همه دست اندرکاران تربیت معلم به عنوان حوزه ای از حیات اجتماعی ما، افزود: طی 5 سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر اهمیت آن تأکید کردند و از همگان خواستند که به توسعه کمی و کیفی این نهاد بکوشند و سخنان مقام معظم رهبری باید مبنایی برای اقدام همه در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه باشد.
 معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به ویژگی های این نشست اشاره کرد و گفت: این اجلاس فرصتی است برای قدرشناسی از خدمتگذاران عرصه تربیت معلم و فرصتی است که معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و و رئیس دانشگاه برای سلام و قدرشناسی حضور یابند.
وی با بیان اینکه دست اندرکاران عرصه تربیت معلم در جایگاه والایی قرار دارند و کار با اهمیتی انجام می دهند، تصریح کرد: در فضای امروز جامعه ما که انتقاد با صدای بلند و کلام ناپسند همراه است، قدرشناسی امری ارزشمند و پسندیده است.
وی افزود: قدرشناسی، انگیزه و حرمت و کرامت را افزایش می دهد و این روشی بهتر از قدرناشناسی است؛ البته نقادی خوب بسیار گرانبهاست.
 معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای انتظام اجتماعی یک سازمان به سرمایه اجتماعی نیاز داریم، عنوان کرد: یکی از مصداق های سرمایه اجتماعی، اعتماد به مدیران سازمان است که اگر نباشد انسجام سازمان از هم می پاشد.
وی اضافه کرد: برای اندیشیدن به آموزش، پژوهش و فرهنگ و کیفیت آنها باید همیشه به موضوع اعتلای عمل خود بکوشیم و گامی به پیش برداریم و برای پیش رفتن، برگزاری این نشست ها یک فرصت محسوب می شود که ما را از عمل روزمره دور می کند.
موسی پور ادامه داد: برگزاری این نشست ها فرصتی است برای معرفی افکار و عمل در راستای اقداماتی که انجام شده و یا قرار است که انجام شود.
وی با بیان اینکه در نشست ها تبادل نظر صورت می گیرد بین افکار آنها با کسانی که می خواهند همراهی کنند، تصریح کرد:  همه ما در یک مسابقه دوی امدادی مشارکت د اشته ایم که مشعل را از دست دیگری گرفته ایم و باید به دست دیگران برسانیم.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد معاونت آموزشی، گفت: دارالفنون آغاز کارهای تربیت معلمی در ایران بود و اولین معلمان را تربیت کرد و در واقع تولید برای خود بود که در دارالفنون مشغول شوند.
وی با بیان اینکه در سال 1297 دارالمعلمین مقدماتی ایجاد و با چند ویژگی کار خود را دنبال کرد، معلمی را تربیت کرد که کارکرد سیاسی داشته باشد و برنامه ای را تولید کرد که به تغییرات حکومتی حساس بود، برنامه ها به صورت چند رشته ای تدوین شده بودند و در واقع باید گفت رویکرد مشخصی در تربیت معلم حاکم نبود و دارالمعلمین در تولیت نهادی بود که امروز ار آن با عنوان وزرات آموزش و پرورش یاد می کنیم.
دکتر موسی پور با بیان اینکه منظومه شکل گرفته ای از شایستگی های معلمی در آن زمان مطرح نبود، بیان کرد: هیچ جایی برای تربیت معلم نداریم و باید کسانی فارغ التحصیل شوند که صلاحیت کار در تربیت معلم باشند، این را هنوز نداریم.
وی با اشاره به اینکه در سال 90 دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت، تصریح کرد: از حوزه ای که تولیت آموزش و پرورش است به یک حوزه دیگر که تولیت آموزش عالی است منتقل شده باشد و در این سال ها معلمی داریم که معلمی کردن او به عنوان کار لوکس مطرح است.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در دهه 40 معلم با نگاه سیاسی و نمایندگی حاکمیت در اقصی نقاط کشور تربیت می شد، خاطرنشان کرد: معلم در دهه 50 و 60  فردی بود که به مطالبات اجتماعی نیز پاسخ می داد و به جای معلم سیاسی یک معلم اجتماعی تربیت می شد.
وی اضافه کرد: تربیت معلم اجتماعی در دوران جمهوری اسلامی ادامه می یابد با این رویکرد که معلم، فردی است که جامعه به آن نیاز دارد و در تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و معلم را عامل اصلی تحول بنیادین در آموزش و پرورش معرفی می کند.
موسی پور افزود: از یک عامل نسبتا سیاسی به یک عامل کارگزار اجتماعی یعنی کسی که قرار است سردمدار، رهبر و تحول گر در نظام آموزش پرورش باشد و این تغییر نظام آموزش و پرورش باید از طریق معلم آغاز شود.

کرد کریمی, [۲۳.۰۷.۱۷ ۱۶:۴۷]
[Forwarded from کرد کریمی]
وی ادامه داد: تغییرات باید از طریق دانشگاه فرهنگیان به معلمان منتقل شود که آنان بتوانند در آینده، راهبری تغییرات در تحول بنیادین را به پیش ببرند و در این راستا دانشگاه فرهنگیان شعار خود را  «دانشگاه فرهنگیان رکن تحول و تعالی آموزش و پرورش» قرار می دهد.
موسی پور بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان، عنوان تولید و تربیت انسان هایی را دارد که در آموزش و پرورش وارد می شوند و می توانند تحول بنیادین را پدید بیاورند.
وی گفت: وقتی در سال 91 قرار شد دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود، سرمایه های تربیت معلم به دو بخش تقسیم شد، یک قسمت که مرغوب تر بود به اسم مراکز فنی و حرفه ای به دانشکده فنی و حرفه ای واگذار شد و قسمت دوم که نامرغوب تر بود به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: به لحاظ امکانات زیرساختی، فضا و مکان و حتی آزمایشگاه بخش نامرغوب به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافت و بخش مرغوب تر به وزارت علوم واگذار و از دست آموزش و پرورش خارج شد.
وی ادامه داد: در سال 91 پیش بینی شده دانشگاه فرهنگیان با اندکی کمتر از 1000 متر مربع فضای فیزیکی در اختیار که همان زمان یک چهارم غیر قابل استفاده و نیمی نیز نیازمند تعمیر بود قرار شد که هر سال 40 هزار نفر دانشجو پذیرش کند و در سال 95 تعداد 160 هزار دانشجو در متراژ 950 هزار متر مربع پذیرش کند.
موسی پور عنوان کرد: در سال اول 22 هزار و 500 دانشجو پذیرش شد اما سال بعد دست اندرکاران به این نتیجه رسیدند که دانشگاه بیشتر از 17 هزار و 500 دانشجو ظرفیت ندارد و از سال 92 شیب پذیرش دانشجو آغاز شد که قرار بود افزایش یابد که 25 درصد کاهش در سال اول انجام شد.
وی بیان کرد: در سال 93 تمام تخت های اسکان شبانه روزی بیشتر از 40 هزار نبود که 10 هزار تخت اضافه شد و سپس اقدام به پذیرش دانشجو شد و در سال 94 نیز هیچ ظرفیتی نداشتیم.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در سال 94 با اجرای سیاستی که هر دانشجویی نمی خواهد در خوابگاه بماند توانستیم دانشگاه شبانه روزی را به به نیمه شبانه روزی تبدیل و 4 هزار و 200 دانشجو پذیرش کنیم.
وی تدبیر برای پذیرش دانشجو در سال 95 را فارغ التحصیلی 10 هزار نفر دانست و تأکید کرد: ما باید به اساسنامه دانشگاه عمل می کردیم که بر اساس مقررات وزارت علوم است و ماده 23 می گوید دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید 35 واحد معارف دینی و تربیت اسلامی و 8 واحد کارآموزی بگذرانند و دانشجویان را با 180 واحد فارغ التحصیل می کردیم.
موسی پور افزود: در سال 93 وقتی من وارد دانشگاه شدم با یکسری برنامه های قدیمی که حداقل از 15 سال پیش باقی مانده بود مواجه شدیم و از سوی دیگر برخی برنامه ها با سند تحول بنیادین منطبق نبود و یا برنامه های چند رشته ای داشتیم، الزامات اساسنامه ای و تکمیل ظرفیت مطرح بود و از سویی دیگر وضعیت آموزشگران کاملا نا مشخص بود.
وی با بیان اینکه تا سال 93 پردیس های دانشگاهی به صورت مستقیم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ارتباط بودند نظم دانشگاه را دچار اختلال کرده بود، تصریح کرد: مسئله کیفیت مقررات و دغدغه ای برای آن نبود و همه دغدغه کمیت و پذیرش دانشجوی بیشتر را داشتند.
 معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در شرایطی که توضیح دادم کار را در دانشگاه فرهنگیان آغاز کردیم و نخستین کار این بود که برنامه های درسی تربیت معلم بازسازی، بازنگری و بازتولید می شدند و در این راستا کوشش فراوانی شد و 16 درس کارشناسی پیوسته بازنگری و 16 درس مهارت آموزی تدوین شد.
وی از ایجاد زیر نظام تربیت معلم خبر داد و عنوان کرد: گروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم در ترکیب های جدید که حذف شده بود را احیاء کردیم که در تولید و بازنگری برنامه های درسی نقش ایفا می کند.
موسی پور ادامه داد: تدوین برنامه ها و بازنگری از سال 93 آغاز و در سال 95 به تصویب رسید و از این سال پذیرش دانشجو با برنامه های جدید انجام شد.
وی اقامه کیفیت در آموزش را دومین کاری برشمرد که پیگیری کردند و گفت: مجموعه مقررات عبارت بود از منشور کیفیت، ساماندهی امور تدریس و صلاحیت تدریس و معادل سازی واحدهای آموزشی با عنوان کیفیت آموزشی مطرح و به تصویب شورای عالی رسید.
 معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان افزود: کاهش 40 درصدی پذیرش دانشجو در سال جاری به دانشگاه کمک می کند که مسائل کیفی را بیشتر پیگیری کند.
وی از راه اندازی سامانه جامع آموزشی گلستان در دانشگاه فرهنگیان به جای سامانه مروارید خبر داد و بیان کرد: از دانشجویان نیز تقاضا شد انجمن نیکوکاری کیفیت آموزشی را تشکیل دهند که به کیفیت بخشی آموزشی کمک کنند.
موسی پور تاسیس نهادهای اساسی دانشگاه و تشکیل گروه های آموزشی براساس مقررات دانشگاه از دیگر اقدامات مهم حوزه معاونت اموزشی دانست و تدکید کرد: احیای گروه هماهنگی برنامه ریزی درسی نیز یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: کسب مجوز دائمی شدن تمام رشته ها و تنوع بخشیدن به پذیرش دانشجو در پردیس ها و ساماندهی آموزشگران را نیز انجام دادیم.