معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد:
دانشگاه فرهنگیان پژوهش محور است
دکتر غلامرضا کیانی، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در هشتمین اجلاس سراسری معاونان پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به برخی از اولویت های دانشگاه اشاره کرد و گفت: براساس اولویت ها دانشگاه با توجه به سند راهبردی دانشگاه برنامه های عملیاتی انجام می شود.
وی با بیان اینکه ریاست دانشگاه برای هر یک از معاونت وقت مفصلی در تدوین برنامه ها گذاشته است، افزود: برنامه عملیاتی هر حوزه تصویب و به عنوان سند امضاء شده ابلاغ شده است و در این برنامه ها میزان اعتبارات مورد نیاز نیز مشخص شده است.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان به اهم اقدامات در حوزه نظارت اشاره کرد و گفت: ارتقای بهره فناورانه نظارت و ارزیابی، ممیزی کیفیت و تعالی دانشگاه، پایش و ارزیابی کیفیت دانشگاه، ارزیابی کیفیت برنامه های توانمند سازی منابع انسانی ومستند سازی و... از اهم برنامه های این حوزه است.
وی به اقدامات بخش بالندگی اشاره و افزود: ساماندهی و به روز رسانی سامانه جامع بالندگی، مدیریت و اجرایی دوره های توانمند سازی ویژه اعضای هیات علمی، ایجاد فرصت برای کارد دانش، مستند سازی و اطلاع رسانی و توسعه منابع یادگیری، تولید و انتشار 12 شماره نامه بالندگی و... بخشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
دکتر کیانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در رتبه بندی هدف باید نقاط قوت را تقویت و ضعف ها را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم، تصریح کرد: باید سنجش رضایتمندی از داشنجویان را انجام دهیم.
وی به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش وضعیت نامطلوب است چراکه فرهنگ پژوهش در دانشگاه ضعیف است و این در حالی است که آموزش پژوهش محور هستیم.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود به ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی(اصلح) پرداخت و بیان کرد: براساس زمان بندی آزمون اصلح سال 96 از 10 مرداد بارگذاری چارچوب های سنجش، تا 15 مرداد معرفی منابع پیشنهادی، 30 مرداد تعیین حوزه های آزمون، 21 شهریور برگزاری آزمون و 25 شهریور نیز اعلام نتایج خواهد بود.
وی با اشاره به اهداف اصلح، عنوان کرد: صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلایحیت های حرفه ای معلمان بدو ورود ، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجی های آن، فراهم نمودن شواهد ناظر به اثر بخشی برنامه درسی رسمی و غیر رسمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریت گرا است.
دکتر کیانی اضافه کرد: چارچوب های سنجش ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای با هدف سنجش دستیابی دانش آموختگان دانشگاه به شایستگی های لازم برای ایفای نقش معلمی طراحی شده است.
وی افزود: برنامه درسی این دوره شامل دو پودمان است که به صورت واحدهای نظری، عملی، کارگاهی و کارآموزی ارائه می شود.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باری سنجش اصلح 4 مؤلفه پیش بینی شده است، تأکید کرد: در مؤلفه کتبی دانشی، دانش مورد نیاز برای ورود به حرفه معلمی از طریق آزمون کتبی سنجیده می شود.
وی اضافه کرد: در دومین مؤلفه که کتبی عملکردی است، مهارت مورد نیاز برای ورود به حرفه معلمی از طریق آزمون عملکردی و به صورت کتبی طی پودمان دوم سنجیده می شود.
دکتر کیانی مؤلفه سوم را تدریس عملی دانست و گفت: به منظور آگاهی از کسب صلاحیت های مورد نیاز، لازم است نحوه عمل مهارت آموزان در جریان تدریس، مورد مشاهده و قضاوت قرار گیرد و برای این منظور طی پودمان دوم و از طریق کارآموزی این بخش ارزشیابی می شود.
وی ادامه داد: مؤلفه چهارم فرهنگی است که میزان مشارکت جویی و اثرگذاری فرهنگی، دینی و اجتماعی و درک و تفسیر فرد از این تعامل در این بخش ارزیابی می شود و مهارت آموز لازم است در مواجهه با موقعیت های تربیتی گزارش روایت پژوهانه خود را ارائه کند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان حد نصاب هر مؤلفه را 65 برشمرد و تصریح کرد: حد نصاب امتیاز لازم برای کسب صلاحیت حرفه ای 65 درصد امتیاز هر مؤلفه و در کل 650 امتیاز است.